antwoorden
op de meest gestelde vragen
over HSP

Hoe zorg ik ervoor dat ik mij minder aantrek van wat anderen van mij vinden?

Makkelijk gezegd is het niet jouw probleem wat een ander van je denkt, maar zo simpel werkt het helaas in de praktijk niet.

Hoogsensitieve vrouwen leven in eerste instantie vaak binnenstebuiten en hierdoor ben je eerder met je omgeving bezig dan met jezelf. De oplossing is simpel: draai het om en begin stil te staan bij wie jij bent, wat jij voelt en waar jij behoefte aan hebt.

Je zult merken dat meningen uit jouw omgeving dan vanzelf minder belangrijk voor je worden.

Is HSP een stoornis en kan ik ervan af komen?

Hoogsensitiviteit is geen stoornis en wordt gezien als een karaktereigenschap net zoals je introvert of extravert kunt zijn. Daar kom je helaas niet vanaf. Wel kun je leren om met de ‘lasten’ ervan om te gaan en te gaan genieten van de kwaliteiten die bij je hoogsensitiviteit horen.

Hoe kan ik mijn grenzen aangeven?

De eerste vraag is ‘waar liggen jouw grenzen’?
Door je focus in plaats van naar buiten naar binnen te richten op waar jij behoefte aan hebt ga je als vanzelf je grenzen aanvoelen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je voldoende ruimte ervaart (leert nemen) om je grenzen te kunnen stellen. Is dit nog niet het geval dan kan bijvoorbeeld een lage eigenwaarde en of een gebrek aan zelfredzaamheid een struikelblok zijn voor het stellen van grenzen.

Wat zijn de do's en dont's?

Dat ligt er aan wat voor jou werkt. Er zijn zov eel unieke hoogsensitieve vrouwen. 15-20% van de bevolking mag dan een minderheid zijn, maar het zijn nog steeds heel veel vrouwen!

Luister goed naar wat jouw lichaam aangeeft en soms zul je simpelweg moeten uitproberen of wat voor jou werkt. Laat je niet misleiden door  termen als ‘gezond’ en ‘ beter of slecht’, want dat hangt er maar net vanaf wat jij nodig hebt en bij jou past.

Wat is hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit (HSP) is een benaming voor 15-20% van de bevolking met een meer dan gemiddelde gevoeligheid voor het waarnemen van details, een diepgaande verwerking van situaties en vaak uitdagingen op het gebied van prikkelverwerking.

We noemen zo iemand ook wel een hoogsensitief persoon of afgekort HSP. Deze sensitieve groep mensen leeft veelal ‘binnenstebuiten’ wat betekent dat de focus meestal gericht is op de meningen en behoeften van de omgeving in plaats van iemand zelf.

Hierdoor is het vaak lastig de eigen grenzen te voelen en vervolgens te stellen, omdat hoogsensitieve mensen zich snel aanpassen aan hun omgeving. Dit kan leiden tot ontevredenheid over het (eigen) leven en een gebrek aan energie en zelfvertrouwen.

Hoe weet ik of ik naar mijn gevoel moet luisteren?

Door veel zelfreflectie en oefening. Je kunt je gevoel/intuïtie zien als een spier die je moet trainen. Soms zit je ernaast, maar wees mild naar jezelf en zie het als een leer moment.
Denk terug aan hoe je je voelde toen je twijfelde of iets goed voor je was, want daar kan de aanwijzing in zitten dat iets wel of niet goed voor je is. Leren doen we buiten onze comfortzone, door vallen en opstaan. 

Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?

Dat is voor iedereen verschillend. JIj bent uniek en weet het beste wat goed voor je is. De enige tip die ik je kan meegeven is: Leef je eigen leven Dit is vaak een opgave voor hoogsensitieve vrouwen die met hun antennes naar buiten gericht staan. Onthoud: een betere wereld begint binnen IN jezelf.

In hoeverre heeft uitstel gedrag met HSP te maken?

Uitstel gedrag zien we vakker bij HSS dan bij HSP. Het is sterk afhankelijk van het energie level van de persoon. Op het moment dat je overprikkelt bent stel je makkelijker uit dan wanneer je innerlijke rust en overzicht ervaart.